Silnik elektryczny przetwarza energię elektryczną na
energię mechaniczną, czyli prąd elektryczny dostarczony do silnika powoduje
wprawienie go w ruch.
Ze względu na rodzaj napięcia zasilającego, silniki elektryczne dzielimy na:
- silniki
elektryczne prądu stałego,
- silniki
elektryczne prądu zmiennego,
- silniki
uniwersalne.
Budowa silnika:
Silnik składa się z:
- szczotek
- które dostarczają prąd do silnika,
- komutatorów
- które zmieniają kierunek prądu w ramce,
- magnesów
- które wytwarzają pole magnetyczne niezbędne do wprawienia ramki w ruch,
- wirnika
(ramki) - dzięki dostarczeniu prądu to właśnie ta część silnika jest
wprawiana w ruch.
Schemat
silnika:
Jak działa silnika, zobaczcie z zamieszczonym filmiku:
Na podsumowanie trochę historii:
Pierwszy pracujący silnik elektryczny zbudowano w roku 1837 w USA. Jego twórcą był Thomas Davenport, który swoich konstrukcji używał do napędu wiertarki i tokarki do drewna. Silnik był wyposażony w elektromagnes i osiągał prędkość 450 obrotów na minutę. Dwa lata później Davenport zbudował większy silnik, napędzający rotacyjną prasę drukarską, na której zaczął druk pierwszego w USA czasopisma poświęconego elektryczności.
Pierwszy miniaturowy silnik zbudował Thomas Alva Edison w 1880 roku, aby napędzać elektryczne pióro do sporządzania kropkowanych matryc powielaczowych. Motor miał wymiary 2,5 cm na 4 cm i osiągał około 4 tysięcy obr/min., napędzając drgającą igłę w obsadce, która robiła w matrycy otworki układające się w kontury liter. Całość napędzała dwuogniskowa bateria. Elektryczne pióro Edisona (zbudowano ich około 60 tysięcy sztuk), skutecznie powielało dokumenty, aż zostało wyeliminowane przez wynalazek maszyny do pisania.
Pierwszy pracujący silnik elektryczny zbudowano w roku 1837 w USA. Jego twórcą był Thomas Davenport, który swoich konstrukcji używał do napędu wiertarki i tokarki do drewna. Silnik był wyposażony w elektromagnes i osiągał prędkość 450 obrotów na minutę. Dwa lata później Davenport zbudował większy silnik, napędzający rotacyjną prasę drukarską, na której zaczął druk pierwszego w USA czasopisma poświęconego elektryczności.
Pierwszy miniaturowy silnik zbudował Thomas Alva Edison w 1880 roku, aby napędzać elektryczne pióro do sporządzania kropkowanych matryc powielaczowych. Motor miał wymiary 2,5 cm na 4 cm i osiągał około 4 tysięcy obr/min., napędzając drgającą igłę w obsadce, która robiła w matrycy otworki układające się w kontury liter. Całość napędzała dwuogniskowa bateria. Elektryczne pióro Edisona (zbudowano ich około 60 tysięcy sztuk), skutecznie powielało dokumenty, aż zostało wyeliminowane przez wynalazek maszyny do pisania.
Co do budowy urządzeń elektronicznych to ciekawy wpis o ich kluczowym elemencie czyli obwodach drukowanych znalazłem na https://tspcb.pl/blog/technologia/obwod-drukowany-pcb-ang-printed-circuit-board-co-to-jest-i-jakie-ma-zastosowanie-w-elektronice . Dowiedzieć się można z niego czym są takie obwody, jakie są ich rodzaje, jak wygląda ich produkcja.
OdpowiedzUsuń